Jest rok 1525. Ostatni wielki mistrz krzyżacki Albrecht Hohenzollern ogłasza "Mandat Reformacyjny" wprowadzajacy luteranizm w Prusach Książęcych, które stają się pierwszym protestanckim krajem na świecie. Rok 2015 to czas uroczystych obchodów 490 - lecia Reformacji na Mazurach. Kierując się słowami psalmisty "Chwalcie Pana, albowiem dobrze jest spiewać Bogu naszemu, bo to wdzięczna rzecz; pieśń chwały jest miła" (Ps 147,1) oraz korzystając z zaproszenia ks. Witolda Twardzika, proboszcza Parafii w Pasymiu, uczestniczyliśmy w tychże obchodach, które miały miejsce w kościele w Pasymiu w sobotę 6 czerwca.

Myślą przewodnią uroczystości stały się słowa jednej z pieśni Georga Weissela (1590-1635), poety i duchownego luterańskiego z Królewca.

"Kto chce, niech szuka innych dróg, by szczęście swe znajdować,

Ja na Chrystusa wznoszę wzrok, w nim pragnę się gruntować.

On słowem swym rozświetla noc i ma tak świętą, jasną noc,

że wszystkich wrogów skruszy".

W czwartek 4 czerwca dotarliśmy do Pasymia w godzinach wieczornych. Tam przywitał nas ks. proboszcz, a potem przewiózł na prywatne kwatery swoich gościnnych parafian. W piątkowy poranek zgromadziliśmy się w Miejskim Ośrodku Kultury na wspólnym śniadaniu przygotowanym przez nas samych pod fachowym okiem szefowej kuchni Małgosi Podżorskiej. Po śniadaniu udaliśmy się do Szczytna. Pierwsze kroki skierowaliśmy do kościoła ewangelickiego, gdzie pani pastorowa Beata Tschirschnitz zapoznała nas z burzliwymi dziejami parafii w Szczytnie, a następnie wystąpiła w roli przewodnika po mieście. Nasz spacer rozpoczęliśmy od ruin zamku krzyżackiego z 1370 roku, obok którego stoi szczycieński ratusz z oddziałem Muzeum Warmii i Mazur. Dalej idąc brzegiem dwóch jezior (Domowe Duże i Małe) podziwialiśmy uroki mazurskiej ziemi. Wieczór spędziliśmy przy ognisku w Pasymiu nad jeziorem Kalwa. Grillowaniu towarzyszył śpiew przy akompaniamencie pani dyrygent i Rudka Kocyana (saksofon). Sobotnie uroczystości związane z 490 - leciem Reformacji na Mazurach otworzył poranek pieśni i muzyki religijnej o godz. 10.00 w wykonaniu chórów z Jawornika i Jaworza oraz Klaudii Camilli Twardzik (organy).

W uroczystościach uczestniczyli książa z parafii mazurskich z biskupem Rudolfem Bażanowskim, przedstawiciele innych wyznań z kraju i zza granicy, przedstawiciele samorządowi mazurskich miasteczek, parafianie z inych parafii. Nabożeństwo dziękczynne poprowadzili ks. ks. Piotr Mendroch i Zdzisław Sztwiertnia, a kazanie wygłosił bp Jan Cieślar. Po kazaniu wysłuchaliśmy wykładu prof. dr hab. Janusza Maciuszko "Przed 490 lat... rys historyczny". Zaśpiewaliśmy kilka XVI - wiecznych pieśni przygotowanych specjalnie na tę uroczystość. Po nabożeństwie miało miejsce spotkanie okolicznościowe na placu kościelnym. O godz. 14.15 rozpoczął się w kościele koncert jubileuszowy. Klaudia Camilla Twardzik zaprezentowała kilka utworów organowych, a chóry w Wisły Jawornika i z Jaworza służyły pieśniami. Z ust miejscowego proboszcza i biskupa diecezji Mazurskiej padło wiele słów wdzięczności pod adresem wykonawców i dyrygentów.

W niedzielny poranek pożegnaliśmy gościnny Pasym, by zatrzymać się w Dźwierzutach na nabożeństwie z okazji 320 rocznicy odbudowy kościoła po pożarze połączonym z uroczystością złotej, diamentowej, żelaznej i dębowej konfirmacji. Kazanie oparte o historię o Bogaczu i Łazarzu wygłosił ks. Olaf Noeller z Niemiec. Ks. Zdzisław Sztwiertnia w swoim kazaniu zwrócił się głównie do wszystkich tych, którzy 50, 60, 70, i 80 lat temu w akcie konfirmacji potwierdzili swoje przymierze z Bogiem. Jubilaci otrzymali Boże błogosławieństwo z rąk ks. Witolda Twardzika oraz pamiątkowe świadectwa konfirmacyjne. Wszyscy wspólnie przystąpili do stołu pańskiego. Także w tym nabożeństwie zaśpiewaliśmy Bogu na chwałę kilka pieśni z naszego repertuaru. Około godz. 13.30 wyruszyliśmy z Dźwierzut w drogę powrotną do Wisły.

Bogu niech będą dzięki za obfitość błogosławieństw w czasie podróży i pobytu na ziemi mazurskiej, za mnóstwo duchowych przeżyć, za piękną pogodę, za możliwość wielbienia pieśnią Jego świętego imienia. Składamy również wielkie podziękowania ks. Sztwiertni, pani dyrygent Janinie Polok i prezesowi Zbigniewowi Czyżowi za ogrom pracy włożonej w przygotowanie tego wyjazdu.